Barnebilder i reklame

Lano ble lansert som som en barnesåpe, og benyttet fra tidlig av bilder av barn med sjarmerende uttrykk i sin kommunikasjon. "Lano-Unge" ble derfor tidlig et etablert uttrykk

Fotokonkurransen

I etterkrigstiden begynte det å strømme inn fotografier av festlige barneansikter til Lano uten at noen form for konkurranse var utlyst. Detta ga Lilleborg idéen om å starte en konkurranse hvor det norske folk kunne bli med og stemme frem årets Lano-Unge.

Bilder stormer inn

Bilder av barn ble utlyst i avisen hver uke, hvor folket klippet ut og sendte inn det bildet de ønsket å gi sin stemme til. Lano-Ungen var en suksess fra første stund, men da Lano gikk fra å være en barnesåpe til familiesåpe på 1960-tallet ble det et opphold i konkurransen

Lano gjennoppliver konkurransen

...først i 1997 ble det tørket støv av konkurransen, og den populære ungen ble vekket til live igjen. Den ble på nytt et kjent og kjært bilde på et mildt og godt produkt, og et sjarmtroll ble igjen kåret til Lano-Ungen årlig
Lano-Ungen konkurransen var en av de mest populære konkurransene gjennomført i Norge, hvor det årlig har vært mer enn 20.000 innsendte bilder og over 1 mill unike besøkende på Lano.no

Alle kan være Lano-ungen!

Lano synes alle barn er Lano-unger og lot derfor i flere år på rad folk lage sine egne etiketter med sine barn på flasken.